Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Posted by on sep 29, 2015 in Blog | 0 comments

Overgewicht en lage rugpijn

Gezond gewicht voor een gezonde rug

Alle medici zijn het met elkaar eens dat het van belang is dat iemand goed let op zijn gewicht. Zodra er sprake is van overgewicht, is de kans op rugklachten vele malen groter.

Dus is het belangrijk om een gezond eet patroon te hebben en regelmatig oefeningen te doen. Niet alleen om te herstellen van rugklachten maar ook om pijn in de onderrug te voorkomen in de toekomst.

De reden waarom overgewicht tot rugklachten leidt, is dat er meer druk op de onderrug staat. Door deze hoeveelheid aan druk, worden spieren en facet gewrichten in de wervelkolom overbelast. Vooral mensen met extra gewicht rond de taille ervaren vaker rugpijn.

Daarbij worden tussenwervelschijven ook zwaarder belast door de verticale druk die toeneemt. Naarmate je ouder wordt, en het gewicht blijft toenemen, slijten de tussenwervelschijven harder en ontstaat er sneller pijn klachten zoals ischias, of spit.

Afvallen bevorderd dus in het herstel proces van rugklachten.

Afvallen kan op vele manieren bereikt worden, maar het is belangrijk dat sporten en een aangepast voedingsschema daar onderdeel vanuit maakt.

lage rug oefeningen

Als je overgewicht hebt, maak je meer kans op reumatische klachten wanneer je ouder wordt. Om te kijken of je overgewicht hebt, kun je hier je BMI laten bereken. Wat is BMI? Dat staat voor Body Mass Index, en dat betekend simpel weg: Hoe is de verhouding van je lengte, gewicht en leeftijd.

Door regelmatig oefeningen te doen, kun je rugklachten verhelpen en voorkomen.

Hier vind je een rugoefeningen dat jou hierbij gaat helpen.

Gezondheid is een keuze