Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Posted by on okt 1, 2015 in Blog | 0 comments

pijn in onderrug tijdens zitten

Lage rugpijn is voor iedereen bijna gewoon geworden, en meestal gaan we hiervoor naar een chiropractor of fysiotherapeut of sportars. Terwijl de behandelingen vaak goed en prettig aanvoelen is het belangrijk om te weten dat ook je levensstijl invloed heeft op de gezondheid van je rug.

Pijn in de onderrug en levensstijl anno 2015

Veel mensen hebben een dagelijkse ochtend routine waarbij er oefeningen worden gedaan om de lage rug uit te rekken. Naarmate je ouder wordt, word je levensstijl er vaak ook niet beter op.

Je zit te veel, beweegt te weinig, en kom soms niet verder dan de voordeur.

Naast dat oefeningen zeer belangrijk zijn voor jou om te doen, vergeten we vaak dat we onze houdingen moeten evalueren. Waarom? Je houding is 1 aspect die zeer veel invloed heeft op de gezondheid van je rug.Pijn in de onderrug

Verbeter je gezondheid door een betere houding

De meeste mensen leven voordurend in de flexie positie. Zittend en half hangend achter een bureau met een laptop. Met de auto naar het werk, waar je vervolgens weer zittend werk doet. Waarbij je in de pauze weer een bak koffie pak en ergens buiten op een bankje gaan zitten.

Deze houdingen dragen zeer veel bij aan jouw lage rug klachten.

Door de slechte houdingen word je wervelkolom zodanig belast, dat er op langere termijn zelfs schade ontstaat. Spieren raken verkort, de wervels worden overbelast, pezen en banden veranderen en je komt in een cirkel terecht die moeilijk is te doorbreken.

Ga eens in gedachten terug door de dag van vandaag. Hoelang hebt je zittend doorgebracht? 1,2,6,9 uur?Hoe meer je zit, des te meer je kans maakt op rugklachten.

Des te meer je zit, des te meer je discipline moet hebben om aan het eind van de dag te gaan bewegen. Rekken en strekken, misschien zelfs wat cardio om je lichaam eens uit te dagen.

Hier bij versterkjerug heb ik een programma voor jou gemaakt die je helpt om rugklachten te stoppen en te voorkomen.

En oefeningen die je op je werk kan toe passen!

Naast dit programma, is het verstandig om eens te kijken wat je kunt veranderen in je dagelijks leven.

Aanpassingen te maken in je zit gedrag, meer gaan staan tijdens het werk, tijdens de pauze, wanneer je thuis bent.

Aanpassingen maken en oefeningen gaan doen is soms moeilijk, dat begrijp ik.

Maar je begrijpt ook dat hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om veranderingen door te voeren.

Kijk maar naar oudere mensen die te lang hebben gewacht en nooit bezig zijn geweest met houding en beweging en nu veel klachten ervaren.

Vraag maar aan ze, ze zouden er alles aan doen om de tijd terug te kunnen draaien.

Wees verstandig, en zorg voor je zelf, nu het nog niet te laat is.